5 podstępnych błędów typograficznych, których należy unikać

Będziemy z tobą szczerzy, przyjaciele: bystry instynkt typograficzny wymaga doświadczenia – ale doskonalenie umiejętności nie jest niemożliwe. Nie powinieneś rozpaczać, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z projektowaniem; nawet graficy nie rodzą się z typowymi dla orła oczami mistrzów typograficznych. Potrzeba dużo praktyki, dużo uczenia się przez osmozę, a nawet uczciwej części padania na twarz. Kropka.

Niezależnie od tego, czy piszesz w Microsoft Word czy InDesign, jesteśmy gotowi rzucić nieco światła na niektóre typowe błędy typograficzne, które mogą nawet nie zostać zarejestrowane jako typowe błędy w procesie projektowania.

Teraz, dzięki projektowi lub innym dziedzinom kreatywnym, ludzie zawsze głoszą o regułach. Nie możesz tego zrobić. Nie możesz tego zrobić. Nie możesz użyć tego kroju. Wszyscy się uspokójcie – wszystko będzie dobrze, obiecujemy.

Na przykład wielu z was wie, że podwójne odstępy po kropce są zwykle niepotrzebnym opóźnieniem po dniach pisania maszyn do pisania. Ale czasami możesz chcieć to naśladować ze szczególnych względów estetycznych, prawda? W porządku! Użyj tej podwójnej spacji, jeśli celowo tego chcesz. Problem z szerokimi sugestiami dotyczącymi typografii polega na tym, że typ jest zaangażowany w tak wiele różnych specjalizacji. Skład tekstu w książce może być o wiele lat krótszy niż użycie tekstu w projekcie logo lub projektowaniu stron internetowych. Na szczęście garść podstawowych zasad typograficznych wciąż ma zastosowanie do niezliczonych przypadków użycia.

Ciesz się więc tymi skromnymi wskazówkami projektowymi, ale pamiętaj, że w końcu to Ty – projektant – dokonujesz oceny. Jeśli więc celowo chcesz złamać regułę lub sugestię, idź dalej i złam ją pięknie, z przemyślaną intencją!

Sneaky error 1: Ograniczanie kombinacji czcionek

Niektóre z najczęstszych typograficznych rysunków ręcznych pojawiają się, gdy projektanci są ostrzegani, aby nie używali zbyt wielu czcionek w swojej pracy. Trzymaj się dwóch lub mniej !, mówią.

Oto oferta: niektóre z najciekawszych, przyciągających wzrok wzorów pochodzą z inteligentnego korzystania z wielu czcionek jednocześnie. Szczerze mówiąc, drugą krawędzią tego miecza jest to, że zdecydowanie wymaga bystrego oka, aby zrobić to skutecznie – ale nie jest to przeszkoda nie do pokonania. Chociaż nie sugerujemy korzystania z całego zestawu czcionek Google w jednym projekcie, nie ma powodu, aby ograniczać projekty typograficzne do tylko dwóch krojów pisma, jeśli robisz to w przemyślany i przemyślany sposób.

Spośród wielu aspektów, które należy wziąć pod uwagę, kontrast, hierarchia i osobowość wybranych przez ciebie krojów pisma posuną się daleko w określeniu, czy jednoczesne użycie wielu krojów pisma przyniesie pomyślne rezultaty. Rzeczy takie jak klasyfikacja typograficzna – bezszeryfowa kontra szeryfowa kontra płyta kontra skrypt – lub waga, kontrast i rozmiar muszą być w pełni uwzględnione, jeśli chcesz żonglować rozszerzoną paletą typograficzną w jednym projekcie.
Upewnij się, że zapewniasz wystarczający kontrast wizualny, aby różne kroje pisma oznaczały coś innego.

Weź pod uwagę zarówno podobieństwa, jak i różnice w krojach, które wybierzesz jako aktywa. Efekt niektórych czcionek może zostać wzmocniony, gdy otaczają je projekty podobnego DNA, podczas gdy inne – powiedzmy duże, odważne, energiczne twarze – mogą być przytłaczające, gdy zostaną umieszczone wśród podobnych krewnych. Chodzi o wyczucie tego, co ładnie się razem gra. Musisz eksperymentować.

Jedną z najłatwiejszych pułapek jest użycie różnych czcionek, które są nieco zbyt podobne. Pomyśl, Didot i Bodoni. Lub Garamond vs. Sabon. Jeśli używasz różnych czcionek, które mają podobną klasyfikację – lub mają podobne cechy pod względem budowy lub czytelności kształtu litery – możesz mieć problemy, zwłaszcza jeśli te podobne twarze są używane do podobnych elementów w twoim projekcie. Upewnij się, że zapewniasz wystarczający kontrast wizualny, aby różne kroje pisma oznaczały coś innego.

Sneaky error 2: Przegapienie miary

Miarą typograficzną jest długość linii treści w bloku tekstu. Kiedy piszesz treść, upewnij się, że wybrałeś środek, który jest nie tylko przyjemny dla oka, ale także nie zmęczy czytelnika. W połączeniu z białymi odstępami między wierszami, miara tekstu jest jednym z najważniejszych wyznaczników jego ogólnej czytelności.

Jeśli twoja miara jest zbyt krótka, oko biednego czytelnika może szybko zmęczyć się od linii ping-pong do linii, skanując zbyt krótkie fragmenty tekstu. I odwrotnie, jeśli twoja miara jest zbyt długa, oko czytelnika może się zgubić, gdy próbują nawigować długi ciąg tekstu z powrotem do następnego wiersza.
Dobrym miejscem do rozpoczęcia testowania miary tekstu są glify o wartości dwóch alfabetów.

Znalezienie wygodnej długości linii będzie zależeć od niezliczonych zmiennych. Przede wszystkim kontrast między czcionką, wysokość x i szerokość mają wpływ na wygodę, jaką zapewnia czytelnikowi. Zasadniczo dobrym miejscem do rozpoczęcia pomiaru tekstu jest glif o wartości dwóch alfabetów (około 50 znaków). Musisz ubrudzić sobie ręce i dopracować szczegółowe dane graficzne – pamiętaj też, że musisz wyważyć te funkcjonalne aspekty wyboru typu z ogólnym kierunkiem estetycznym składu. Uwzględniany jest również rozmiar czcionki, rozmiary stron, rozmiary kolumn i siatki bazowe.

http://sanrahpo1.pl/tworzenie-stron-internetowych
http://sanrahpo1.pl/tworzenie-stron-siedlce
http://sanrahpo1.pl/tworzenie-stron-warszawa
http://sanrahpo1.pl/strony-www-krakow
http://sanrahpo1.pl/strony-www-lodz
http://sanrahpo1.pl/strony-www-poznan
http://sanrahpo1.pl/strony-www-gdansk
http://sanrahpo1.pl/strony-www-szczecin
http://sanrahpo1.pl/strony-www-bydgoszcz
http://sanrahpo1.pl/strony-www-lublin
http://sanrahpo1.pl/strony-www-bialystok

Choć może być trochę mózgowy, poświęcenie czasu na eksperymentowanie z miarą twojego typu znacznie przyczyni się do stworzenia przemyślanych bloków kopii.

Sneaky error 3: Zmiana odstępów między literami skryptu

Większość projektantów docenia dobry krój pisma – są płynne, wyraziste i mogą rozciągać się od gamy eleganckiej po wybuchowo głośną.

Dobrze zaprojektowane połączone skrypty są zazwyczaj budowane w taki sposób, że każdy z nich tworzy płynną interakcję z tymi obok niego. Czasami – i nie nazywamy nazw – projektanci przerywają piękny ciągły przepływ krojów pisma, zmieniając śledzenie lub ręcznie zmieniając odstępy między ciągiem liter skryptu.

Najczęściej skutkuje to nieestetycznymi lukami, szczególnie w przypadku małych liter, co prowadzi do zniekształconego wyglądu. Jest to typograficzny odpowiednik posiadania łańcucha, w którym tylko garść linek jest przyspawana zamknięta: niezbyt przydatna, wątpliwa z estetycznego punktu widzenia, a być może nawet zagrożenie dla samego użytkownika końcowego.
Sprawdź ustawienia kerningu aplikacji projektowej, aby przypadkowo nie ustawić krzyżyka skryptów.

Szczerze mówiąc, czasami te nieprzyjemne efekty wizualne nie są wyborem ze strony projektanta – a przynajmniej jawnym. Niektóre aplikacje do projektowania oferują optyczną regulację kerningu – gdzie sama aplikacja zastępuje dokładnie spreparowane odstępy dla par liter wybranych przez projektanta czcionki – z własnym najlepszym obliczeniem. To również może prowadzić do tego, że kroje czcionek w skryptach są przepychane i wyglądają nieestetycznie z niezamierzonymi przerwami lub ciasnym nakładaniem się.

Morał tej historii polega na tym, aby bardzo ostrożnie wprowadzać korekty odstępów w połączonych krojach czcionek i zdecydowanie upewnij się, że sprawdziłeś ustawienia kerningu aplikacji projektowej, abyś nie przypadkowo ustawił skrypty!

Sneaky error 4: Ignorowanie wyświetlanego glifu i kerningu

Kiedy masz duży kawałek honkinga, nad którym pracujesz, wszelkie problemy z kerningiem zostaną wzmocnione na dużą skalę. To, co może wyglądać na niewielką korektę między dwiema formami liter w rozmiarze podpisu, prawdopodobnie będzie wyglądać jak górska dolina, gdy podeprzesz je do rozmiarów wyświetlanych.

Wiedząc o tym, często chcesz, aby skład tekstu był nieco ściślejszy w nagłówkach, szczególnie dla tych, którzy używają wielkich liter – doda to poczucia dramatyzmu lub grawitacji, a także pomoże zminimalizować bardziej hojne odstępy między literami przy mniejszych rozmiary

Po drugie, są pewne postacie, które można nieco stonować, gdy zostaną zatrudnione w większych rozmiarach. Pomyśl znaki handlowe, znaki walutowe, symbole (@), znaki procentowe, oktorpy (to hashtagi dla młodych ludzi z mediów społecznościowych). Nie bój się zrzucić ich o 10% lub 20% od samego początku, jeśli wiesz, że ustawisz je na duże. W rzeczywistości czasami można nawet bardziej radykalnie zmniejszyć ich rozmiar, więc eksperymentuj.

Ponownie, indywidualny krój pisma i waga, której używasz, będą dyktować wszelkie wprowadzone poprawki. Ponieważ symbole w tym stylu są tak wyraźne, w porównaniu z większością innych form literowych twojego projektu, trochę może często przejść długą drogę, ponieważ nie walczą tak bardzo o uwagę czytelnika.

Sneaky error 5: Rozciąganie twojego typu

O ile nie masz z góry takiego powodu, unikaj sztucznego rozciągania swojego typu praktycznie za wszelką cenę. Większość krojów pisma jest starannie zaprojektowana z niewiarygodną precyzją, uwzględniającą interakcję każdego pociągnięcia litery. Mieszanie się z naturalnymi proporcjami kroju pisma jest podobne do efektu, jaki lustro z wesołego miasteczka wywiera na osobę – wyniki końcowe mogą być co najwyżej głupie, ale w najgorszym wypadku okropnie nieporządne i nieprzyjemne.

Być może przypadkowo zapomniałeś ograniczyć proporcje podczas zmiany rozmiaru elementu tekstowego, co się dzieje. Brak osądu. Ale rozciąganie w poziomie lub w pionie po prostu do wypełnienia przestrzeni jest bardzo rzadko owocnym ćwiczeniem.
Unikaj sztucznego rozciągania swojego typu praktycznie za wszelką cenę.

Aby zachować przejrzystość, czasami typografowie sztucznie skalują glify w blokach kopii ciała o kilka punktów procentowych, aby uzyskać lepsze odstępy. Ale jest to prawie niezauważalne gołym okiem, a końcowe wyniki są często warte lekkiego przekłamania zasad. W naszych sugestiach mówimy o typie, o którym wiesz, że został sztucznie rozciągnięty. Mówimy o czcionkach z tak zniekształconymi literami, że wygląda na to, że zostały przetoczone przez producenta makaronu.

Ponownie to ostrzeżenie nie ma zastosowania, jeśli jest to estetyka, do której konkretnie dążysz. Jeśli jednak po prostu potrzebujesz, aby Twój typ mieścił się w określonym miejscu – upewnij się, że korzystasz z czcionek o szerokim zakresie grubości i szerokości. Wiele rodzin ma różne skrajności zarówno skondensowanej, jak i rozszerzonej szerokości, do komplementu wejdź w regularne wcielenie kroju pisma. Użyj ich – w połączeniu z dostępnymi gradacjami wagi – aby pomóc twojemu typowi dopasować się do przydzielonej przestrzeni.

Czcionki zmienne to kolejna pojawiająca się technologia czcionek, która pomoże typografom łatwiej znaleźć równowagę między pięknymi blokami tekstu a oszczędnością przestrzeni, jaką zapewnia medium.
Wniosek

Dopracowana typografia nie jest łatwym zadaniem, ale można się nią cieszyć, zwracając uwagę na kilka szczegółów. Ponownie weź te skromne wskazówki projektowe, ale pamiętaj, że projektanci podejmują najlepsze decyzje. Pielęgnuj dobre oko, kwestionuj wartości domyślne, których chce używać Twoja aplikacja do projektowania, i zawsze możesz celowo złamać regułę projektowania, o ile złamiesz ją celowo.